Cursus bunzing, hermelijn en wezel

Datum: vrijdag 8 oktober 2021 in Zwolle (1 dag)

Wat houdt de cursus in?

Bunzing, hermelijn en wezel worden steeds minder gezien. Ze staan op de Rode Lijst van boerenland-zoogdieren. Deze kleine roofdieren zijn recent bij een aantal provincies van de vrijstellingslijst gehaald, en hebben wettelijke bescherming gekregen. Dat is het begin van meer aandacht en een betere bescherming.

Anders dan vogels, vlinders of wilde bloemen zijn bunzing, hermelijn en wezel nauwelijks zichtbaar en moeilijk vast te stellen. Ze zijn stil, schuw en leven verborgen. Daarom zijn bunzing, hermelijn en wezel de ondergeschoven kindjes van het groen- en natuurbeheer. Er is weinig over ze bekend en er wordt nauwelijks rekening met ze gehouden. Deze cursus (en het boek) brengen daar verandering in!

Op deze cursus leer je alles over herkenning, leefwijze, ecologie, verspreiding en inventarisatie van bunzing, hermelijn en wezel. Ook wetgeving en (actieve) bescherming komen aan bod.

Ochtend (10.00-12.30):theorie met opdrachten

Lunch in het veld

Middag (13.00-16.00):veldexcursie

Afsluiting met hapje/ drankje in het veld

marterstichting cursus 1 van 1

Cursusleiding en docent

Edo van Uchelen (auteur ‘Bunzing, hermelijn en wezel’)

Wat leer je tijdens deze cursus?

• Hoe herken je de kleine roofdieren? (uiterlijk en sporen)
  • Waar komen ze voor en hoe herken je hun leefgebied?
  • Hoe leven ze? (ecologie, voedsel, voortplanting en populatie)
  • Zijn ze nuttig of schadelijk? (knaagdieren, weidevogels etc. )
  • Waardoor worden ze bedreigd (vijanden) en hoe kunnen we bunzing, hermelijn en wezel helpen en beschermen?
  • Wat betekent wettelijke bescherming? (over ruimtelijke ingrepen, potentie-inschatting, onderzoek, compensatie en mitigatie)

Voor wie?

Deze cursus is gericht op beheerders (van natuurterreinen, openbaar groen, parken en tuinen) en op (veld)medewerkers van ecologische adviesbureaus, ecologen, projectleiders en planologen van overheden die met kleine roofdieren, ingrepen en wetgeving te maken krijgen. Ook voor vrijwilligers, medewerkers van terrein beherende organisaties en agrarische natuurverenigingen is de cursus bijzonder leerzaam. Doordat zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers deelnemen ontstaat een unieke leersituatie.

Wanneer?

Vrijdag 8 oktober 2021 in Zwolle, van 10.00-16.30.

Maximaal 20 deelnemers. Let op: vol is vol, aanmelding op volgorde van binnenkomst.

Kosten?

EUR 150,- per persoon ex. BTW. Inclusief (hand)boek ‘Bunzing, hermelijn en wezel’, koffie/thee/drankjes. De lunch is het veld is niet inbegrepen (graag zelf meebrengen).

Mee doen?

Wil je meedoen? Geef je op bij Edo van Uchelen (edo@marterstichting.nl)

Na opgave ontvang je een betalingsverzoek, ongeveer 2 weken voor aanvang van de cursus ontvang je het programma (met alle details) en een deelnemerslijst. Het boek wordt op de dag zelf uitgereikt.

Locatie (onder voorbehoud):

Zwolle, de Weijenbelt (op loopafstand van het NS station)