Verschil bunzing en fret

Bunzings en fretten zijn soms lastig van elkaar te onderscheiden. Regelmatig duiken er foto's op van 'bunzings 'die  overdag rondscharrelen. Vaak gaat het dan om een (ontsnapt of losgelaten) fret, maar niet altijd. Hoe zie je het verschil?

Een verschil tussen de fret en de bunzing is de lichte neus van de fret. Een bunzing heeft een donkere neus en een wat meer geel doorschijnende ondervacht. Fretten zijn doorgaans lichter van kleur dan bunzingen. Bij de bunzing is de achterzijde van het oor donker, bij de fret licht van kleur. Op basis van de vacht en kleurpatronen kun je echter niet met zekerheid vaststellen of je te maken hebt met een bunzing of met een fret.

Het verschil tussen een bunzing en fret zie je vooral in de lichaamsbouw en het gedrag. Een bunzing is gespierd en veel zwaarder gebouwd als een fret, de mannen zijn groter dan de vrouwtjes en hebben een brede kop met brede poten. Bunzings zijn vergeleken met fretten echte krachtpatsers. Fretten zijn kleiner en vooral slanker. Wat betreft het gedrag: een bunzing speelt meer met zijn poten, een fret meer met zijn bek. Een bunzing is anders dan een fret niet sociaal en stelt geen prijs op de aanwezigheid van soortgenoten.

Een frunzing (of "fruns") is een kruising tussen een bunzing en een fret. Een frunzing vertoont kenmerken van beide soorten. Fretten en frunzen (of frunzings) zijn lastig van elkaar te onderscheiden. Frunzen lijken meestal meer op bunzings dan op fretten.

bunzing               Een lichte bunzing met relatief veel wit op de kop.

fretEen zwaar gebouwde donkere fret, let op de lichte neus en de lichte onderkleur van de flank.