Ecologisch advies

De Marterstichting voert op eigen initiatief en in opdracht ecologisch advies uit. We werken projectmatig, waarbij inventarisaties en monitoring aan derden worden uitbesteed. We geven gedegen ecologisch advies om marters en hun leefgebied beter te beschermen.

In geval van mogelijke schade weten we creatieve oplossingen te bedenken om schade te voorkomen, waarbij het leefgebied van de marters niet wordt aangetast.

Stichting Struikrovers 54 van 109

Steenmarters zijn berucht vanwege de schade die ze (soms) kunnen aanrichten.

Marters zijn slecht onderzocht

Anders dan vogels, vlinders of wilde bloemen zijn marters nauwelijks zichtbaar en moeilijk te vinden. Ze zijn stil, schuw en leven verborgen. De meeste soorten zijn alleen ’s nachts actief. Onderzoek naar marters is daarom lastig. Het vraagt om hulpmiddelen en geduld.

De afgelopen jaren heeft het inventariseren met wildcamera’s een grote vlucht genomen en neemt de kennis over de verspreiding van zoogdieren snel toe. Dassen en otters zijn met wildcamera’s prima te inventariseren, maar de andere soorten zijn vaak te snel om vast te leggen met een wildcamera. Er zijn, door in te spelen op het gedrag van marters, slimme detectiemethodes ontwikkeld. Marters zijn van nature nieuwsgierig en inspecteren alle holtes in hun leefgebied, bovendien hebben ze een fenomenaal reukvermogen en worden aangetrokken door geurende lokmiddelen op basis van bijv. pindakaas, visolie of anijs. Deze lokmiddelen zorgen ervoor dat marters lang genoeg op een plek blijven om te fotograferen.

Afbeeldingsresultaat voor bushnell

Geef je op als lid van onze facebook groep marterstichting en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over deze fascinerende dieren!