Waarom marters beschermen?

Marters worden door veel mensen nog steeds gezien als lastige roofdieren, die geen bescherming verdienen. Vooral steenmarters moeten het ontgelden. Maar ook hermelijn en bunzing zijn weinig populair, ze eten immers ook eieren en jonge (weide)vogels. Veel liefhebbers van weidevogels zien ze daarom liever gaan dan komen.

Stichting Struikrovers 1 van 1

Alarmerende vogels en jonge hermelijnen

Dassen krijgen steeds vaker de schuld van schade aan landbouwgewassen. Burchten worden regelmatig moedwillig vernield.

Zijn marters nuttig?

De vraag is dan ‘Zijn marters nuttig’? Met nut wordt meestal bedoelt dat wij mensen er voordeel van moeten hebben. Vroeger waren marters vanwege de waarde van hun pels van belang, maar die tijd is definitief voorbij. Toch vervullen marters een nuttige rol, die voor ons niet direct zichtbaar is. Marters zijn bijvoorbeeld veel betere muizen- en rattenvangers dan boerderijkatten. Ze zijn sneller, wendbaarder, feller en kunnen in holtes doordringen, waar katten niet kunnen komen. Waar marters voorkomen is bestrijding van muizen en ratten overbodig, want alle marters, uitgezonderd de otter, zijn uitstekende knaagdierverdelgers die plagen voorkomen.

Bestrijding van knaagdieren met gif bij gebouwen of in stallen van paarden en vee is heel schadelijk voor de natuur, vergiftigde muizen vallen bijvoorbeeld vaak ten prooi aan uilen die hier dood van kunnen gaan. Wanneer marters het gebruik van gif overbodig maken, kun je ze nuttig noemen.

Stichting Struikrovers 17 van 108

Bruine rat. Marters zijn effectieve bestrijders van knaagdieren.

Door marters minder teken

Maar er is nog een belangrijk nut van marters. In gebieden met marters en andere roofdieren zijn altijd minder teken aanwezig. Teken zijn gevaarlijk voor de volksgezondheid omdat ze ziekte van Lyme en hersenvliesontsteking kunnen veroorzaken. Muizen treden op als tussengastheer voor teken. Wanneer veel roofdieren aanwezig zijn dan zijn er minder muizen en verplaatsen de muizen zich minder vaak, waardoor er minder teken zijn. Als je minder teken wilt, moet je de aanwezigheid van vossen, boommarters, steenmarters, bunzings en dassen stimuleren in plaats van beperken zoals nu vaak, legaal en illegaal, gebeurt.

Geef je op als lid van onze facebook groep marterstichting en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over deze fascinerende dieren!